Bakkekontakt - et trivselskonsept
Det handler kort om å legge til rette for at folk blir kjent med hverandre, hjelper hverandre, deler med hverandre - når de ønsker det. Målet er å bidra til enda bedre livskvalitet. Bakkekontakt er et trivselskonsept utviklet i samarbeid med Heime for å skape samhold, trivsel og tilhørighet blant beboerne.
Steder å møtes
Et moderne boligprosjekt som Sentrumshagen er mye mer enn bare boliger. Det er møteplasser som selskapskapslokale, drivhus, hobbyrom, hager og gjestehybel, men også naboer som møtes, både tilfeldig og planlagt.
Trivselsgrupper
Det er menneskene som skaper et godt nabolag. Derfor vil vi jobbe med å finne personer som brenner ekstra for å skape dette. Disse får rollen som trivselsvert og får ansvar for å arrangere ulike aktiviteter man kan melde seg på, f.eks. quiz-kveld, vinsmaking, julegrantenning, kranselaging, fotballkveld osv.
- Bakkekontakt skal gjøre det lett for naboene å møtes, oppleve og dele ting sammen - når og hvis du ønsker det.
Trivselsverten(e) vil sammen med andre beboere etablere interessegrupper som f.eks. en strikkegjeng, sykkelgruppe, bokklubb eller et forum for surdeigsentusiaster. Bakkekontakt legger til rette for at innbyggerne skal få mulighet til å oppdage hobbyer, kunnskap og interesser hos hverandre og i nærmiljøet.
Hva skjer i dag?
Med appen som alle beboerne har tilgang til kan dere avtale alt fra lån av hageutstyr til felles aktiviteter og bildeling. Det er en egen aktivitetskalender som du kan se på storskjermen i fellesarealet eller via appen. Her kan også styret og trivselsgruppa legge ut meldinger og invitasjoner til fellesaktiviteter. Hvor går denne ukens gåtur?
Bookingfunksjoner
Med appen kan du enkelt reservere selskapslokalet til bursdagsfeiringen, gjesteleiligheten når du får overnattingsbesøk og alle de andre fellesgodene i prosjektet.
«Den hjelpsomme nabo»
Du trenger ikke sende hunden på kennel når familien over gangen elsker hund. Og drillen, den låner du av hyggelige Geir i første etasje eller henter ut fra lånerommet. Det er lett å være en god nabo eller be noen om en tjeneste når alle har en felles kommunikasjonsplattform.
Å motta eller få muligheten til å gi bort praktisk hjelp skaper en opplevelse av tilhørighet i et nabolag. Det gjør at folk får tillit til hverandre, og skaper samtidig en følelse av trygghet. Med Bakkekontakt får beboerne mulighet til å kartlegge hvem som trenger hjelp til hva, og hvem som har lyst til å hjelpe. Og samarbeidet blir satt i et lettvint, hyggelig og oversiktlig system.
Vi legger også opp til delerom, fysiske eller virtuelle i appen, der man kan dele f.eks. verktøy, sportsutstyr, hageredskaper enkelt. Ikke alt må eies, når det kan deles.
Utvidet servicetilbud: Gjør hverdagen din enklere!
Med appen installert får du nabolagets mange muligheter kun et par tastetrykk unna. Ønsker du å bestille både taxi og frisørtime? Eller har du glemt noe og trenger blomster levert på døren, helst litt kjapt?
Det gjør du enkelt med appen installert på din telefon. I samråd med dere beboere knyttes Sentrumshagen Heime-app til utvalgte tjenestetilbud i nærområdet. Dermed blir det nesten som din egen digitale butler!